Niccolò Ammaniti


Biografia

Niccolò Ammaniti werd geboren in Rome op 25 september 1966. Wanneer hij bijna afstudeert in de biologie, begint hij te schrijven. Branchie! is het resultaat. Later volgt Nel nome del figlio, dat hij schrijft samen met zijn vader Massimo. De doorbraak bij het grote publiek komt er in 1996 met de verhalenbundel Fango. Nog later volgen de romans Ti prendo e ti porto via en Io non ho paura, dat verfilmd wordt. Voor Come Dio comanda ontvangt hij de Premio Strega.

Bibliografia

Ammaniti's werk omvat grofweg twee genres: het absurde van Kieuwen en Laat het feest beginnen enerzijds, en het ernstiger werk met Ik haal je op, ik neem je mee (tip), Ik ben niet bang (tip) en Zo God het wil anderzijds.


1994 | Branchie!

Kieuwen | 2006

1995 | Nel nome del figlio

1996 | Fango

Het laatste oudejaar van de mensheid | 2003

1999 | Ti prendo e ti porto via

Ik haal je op, ik neem je mee | 2004

2001 | Io non ho paura

Ik ben niet bang | 2002

2002 | Fa un po' male

2005 | Sei il mio tesoro

Jij bent mijn schat | 2006

2006 | Come Dio comanda


2009 | Che la festa cominci


2010 | Io e te

Jij en ik | 2010

2012 | Il momento è delicato


2015 | Anna

Anna | 2016

Curiosità

Ammaniti heeft een officiële site, in het Italiaans en het Engels. In het Nederlands vind je een interview over Ik haal je op, ik neem je mee bij Het Nieuwsblad. Ammaniti heeft ook zijn eigen Wikipedia-artikeltje. Verder vind je (als je geluk hebt) info bij zijn opeenvolgende uitgevers, zijnde Wereldbibliotheek, Vassallucci, Prometheus, Rothschild & Bach en tegenwoordig Lebowski. Van een uitgeverijhopper gesproken... Io non ho paura werd verfilmd, net als Come Dio comanda.